הקווים מתחדשים

יותר נסיעות, יותר קווים - כך ייראה מערך התחבורה החדשה של אגד במעלה אדומים


ביום שישי הקרוב, 11.9, תתחיל לפעול מערכת חדשה של קווים ונסיעות בתחבורה הציבורית בעיר.

הסיבה הבסיסית לשינוי היא תחילת העבודות בשדרות אשכול, ברחוב בר אילן וברחוב ירמיהו, ותשתית הקו החדש של הרכבת הקלה. הציר החשוב הזה יהפוך לציר חד נתיבי שיאפשר להעביר מעט מאוד תנועה ואשר בסופו של דבר ייסגר לחלוטין. כבר היום ציר בר אילן עמוס ממילא, ובעת אירועים במגזר החרדי (חתונות, לוויות הפגנות) הוא נחסם לחלוטין. עבודות התשתית בכניסה לירושלים מקשות גם הן על קווי מעלה אדומים וגורמות לשיבושים בלוח הזמנים.

לאחר בדיקה וסקרים שנעשו התברר ש-60% מתושבי מעלה אדומים יורדים מהאוטובוס בגבעת התחמושת, ורק 40% ממשיכים לנסוע עד התחנה המרכזית.

הקווים החדשים

לפי נתונים אלה נבנה חניון לקווי אגד תעבורה בגבעת התחמושת ויצר את האפשרות להפעיל שורה של קוום חדשים שמתחילים ומסיימים בגבעת התחמושת ואשר משרתים את כל השכונות בעיר.

קווים אלה יקבלו את המספרים 164,165,166,167,168 ומסלולם בתוך מעלה אדומים יהיה זהה לקווי 174,176, 177,175.

קו 175 יבוטל, ובמקומו יפעל קו 165, כשההבדל היחיד ביניהם הוא שהקו החדש יתחיל ויסיים בגבעת התחמושת.

חידוש נוסף במערכת זו הוא קו פנימי חדש שמספרו יהיה 24, והוא יעבור בכל שכונות העיר, למעט מצפה נבו, פעם בשעה, החל משעה: 09:00 עד 21:00, ויאפשר להגיע מכל שכונה לכל שכונה.

קו 23 יחזור לשרת את אזור התעשייה מישור אדומים ואת גבעת המייסדים, מבלי הצורך להסתובב ביתר שכונות העיר. בנוסף, שעות הפעילות שלו יוארכו עד השעה 23:30 לבקשת תושבי גבעת המייסדים.

שינוי נוסף ומשמעותי הוא שינוי מיקומה של התחנה הראשונה בירושלים לשדרות הנשיא השישי, מול התחנה האחרונה במסלול לירושלים. הנוסעים המעוניינים להגיע לתחנה המרכזית ולתחנת הרכבת יצחק נבון יוכלו להגיע לשם ברכבת הקלה, או לרדת בתחנת שרי ישראל. השינוי מתרחש בהנחיית משרד התחבורה ולאור העבודות בשדרות רבין.

קווי 121 ו-122 לקריית הממשלה וגבעת שאול, וקו 123 להר חוצבים ייסעו מעתה דרך צומת הגבעה הצרפתית ושדרות בגין.

הקווים החדשים

תוספת נסיעות

הבשורה הגדולה שמביא איתו שינוי זה הוא תוספת משמעותית של נסיעות לכל השכונות בשני כיווני הנסיעה.

קווי 164,165,174 יתנו לשכונות הישנות שש נסיעות יותר ממה שהיה קודם. קווים 166,176 ביחד מוסיפים 12 נסיעות מדי יום, וזו בשורה חשבוה לתושבי שכונת צמח השדה.

קווים 167,168, 177, 178 מוסיפי עוד 22 נסיעות לתושבי שכונת נופי הסלע.

נסיעות נוספות יהיו גם בקווי 123 בבוקר ובצהריים ובקו 124 לתלפיות, כשמדובר בתוספת של שלוש נסיעות אחרי שעות השיא, כך שמי שרוצה להגיע לתלפיות בשעות הבוקר המאוחרות או בשעות הצהריים יקבל כעת פתרון שלא היה קיים קודם.

 עמדות טעינת רב-קו

נדבך נוסף בשירות לנוסע הוא הצבתן של שתי עמדות לטעינת כרטיסי הרב קו, אחת בסמוך לתחנת היציאה מהעיר ליד המשטרה, והשנייה במרכז המסחרי קרסו בשכונת נופי הסלע.

בימים הראשונים להפעלת השינוי יחלקו דיילים חוברות הסברה בתחנות העיקריות בגבעת התחמושת ובמעלה אדומים.

 גרוסמן: "מעל 800 נסיעות ביום"

סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, בוריס גרוסמן, מבקש להודות לגורמים שהיו מעורבים בבניית המערכת החדשה, ובהם: אנשי תכנית אב לתחבורה ירושלים, בראשות אבי בראון, המפקחת על התחבורה הציבורית ביו"ש, אריאלה זריהן, הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה ומנהל התפעול של אגד תעבורה, עמית קמחי, הפקח המיתולוגי של מעלה אדומים עוד מימי אגד.

גרוסמן מודה גם לראש העיר, בני כשריאל, על תמיכתו ביוזמה המבורכת הזו, ולמנהל האגף לתכנון אסטרטגי, גרשון לוקיי, שעמל שעות וימים כדי לתכנן וליישם את הרפורמה ביחד עם כל הגורמים הרלוונטיים.

גרוסמן מוסיף ואומר כי "אני מקווה שלמרות הקשיים בירושלים ימשיכו תושבי מעלה אדומים ליהנות מתחבורה ציבורית מגוונת ויעילה, הכוללת יותר מ-800 נסיעות ביום. אני מתריע כי בימים הראשונים ייתכנו שיבושים במערך הקווים החדש, אך תוך שבוע הכל יסתדר ויעבוד כשורה, ועל כן אני מבקש סבלנות והבנה מצד התושבים".

כשריאל: "מערכת מגוונת של קווים ויעדים"

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "אני מודה לצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, לממונה על התחבורה הציבורית ביו"ש, לאגד תעבורה, ובמיוחד לסגני ומחזיק תיק התחבורה, בוריס גרוסמן, ולמנהל האגף לתכנון אסטרטגי, גרשון לוקיי, האחראים להקמת ולפיתוח מערכת מצוינת זו.  התחבורה הציבורית במעלה אדומים משרתת אלפי תושבים מדי יום במגוון רחב של יעדים וקווים רבים. הקווים החדשים מגבעת התחמושת הם תוספת חשובה למערכת זו, ואנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מול כל הגורמים הרלוונטיים כדי לשפרה ולהרחיבה כל העת".