להביס את חדקונית הדקל

מעלה אדומים נערכת למאבק בחיפושית שמכלה את הדקלים. "חידקונית הדקל"-החיפושית האדומה הקטנה תוקפת בעיקר עצי תמר והתוצאה היא קריסת העץ. בעירייה נערכים לסכנה שכרגע אינה קיימת ומאיימת על המרחב הציבורי אך מזהירים מאי הטיפול בגינות הפרטיות. במעלה אדומים ישנם מעל 1


בשנת 2009 החלו עצי דקל רבים להתייבש ולמות בארץ. הדקלים האלה נפלו קורבן לחיפושית "חדקונית הדקל", מין פולש מדרום מזרח אסיה. מדובר בחיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט באורך כ-3.5 ס"מ, היא עפה ונוחתת על צמרות הדקלים, ומטילה בהם ביצים. הזחלים שבוקעים מהביצים חודרים לגזע העץ ואוכלים אותו מבפנים, עד שהוא מתייבש ומת תוך כשלושה חודשים. במקרים רבים העץ או חלק ממנו קורס במפתיע, עובדה שמסכנת חיי אדם וגורמת נזקים לרכוש.

חדקונית הדקל מאיימת גם בחודשים האחרונים "להרוג" את עצי התמר הפזורים במדינת ישראל, הרשויות המקומיות ובהן עיריית מעלה אדומים מנסות למנוע זאת ולהציל את העצים בשטחים הציבוריים, אך הבעיה הגדולה היא עצי הדקל בשטחים הפרטיים, חוסר מודעות וחוסר אכפתיות מביאה למותם של אלפי עצים, שעלולים לקרוס בכל רגע.

אם שמתם לב כי לאחרונה עץ דקל שעמד עשרות שנים במקומו הצטמק וענפיו נשרו יש לכך הסבר - האחראית לכך היא חיפושית ששמה חדקונית הדקל .היא תוקפת בעיקר עצי תמר, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות. עצי תמר רבים בגינות פרטיות ושטחים ציבוריים ניזוקו בתקופה האחרונה ועלולים להוות סיכון של ממש, שכן הם עלולים לקרוס.

החיפושית הינה מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק. היא חומה עם חדק מוארך, ונחשבת לאחד המזיקים הקשים הפוגעים בעצי הדקל. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה בתוך שלושה חודשים.

המתקפה שנוצרה מאיימת לחסל את עצי התמר. עם זאת, ניתן להציל את העצים בטיפול נקודתי יעיל שבמסגרתו מרססים את קודקוד העץ בנקודת מוצאן של כפות התמרים. בעירייה מטפלים בבעיה באמצעות הזרקת חומר כימי לגזע העץ.

אלא שקיימת הבחנה בין העצים במרחב הציבורי שנמצאים תחת אחריות הרשויות המקומיות לבין העצים בגינות הפרטיות וברחבי הבניינים שנמצאים באחריות התושבים  שם מתקשים האזרחים לזהות בזמן את המפגע ולא תמיד יודעים לטפל בו.

מנהל אגף אחזקה ושפ"ע, רון צרפתי מרגיע ואומר כי כל העצים ברחבי העיר נבדקו ומופו על ידי מחלקת הגינון בהנהלת , נחמיה ראובני, ונמצאו בריאים . במרחב הציבורי הכל תחת שליטה וטיפול ומעלה אדומים היא בין הרשויות הבודדות שעצי הדקל לא נדבקו בחידקונית הדקל, אלא שהבעיה קיימת במרחב הפרטי. להערכתנו יש  עצי תמר רבים בעיר במרחב הפרטי, מתוכם מסוג קאנריים, שהם בסיכון וצריכים להיות מטופלים על ידי הגורם הפרטי , אבל אנחנו באגף שפ"ע לוקחים אחריות ורכשנו חומר כימי להזרקה וטיפול מיידי בבעיה גם בעצים במרחב הפרטי במידת הצורך.

צרפתי מוסיף כי נערכנו מבעוד מועד, הדברנו במידת הצורך וממשיכים לבצע הדברה בשטחים הציבוריים, באמצעות מחלקת גינון וכך נעשה גם במרחב הפרטי ולכן אנו פונים לתושבים שיש להם עצי דקל בגינה הפרטית ליצור קשר עם אגף שפ"ע , לעדכן ואם יהיה צורך האגף יטפל בבעיה כדי שחלילה אם יש חידקונית דקל הדבר לא יתפשט למרחב הציבורי.

בעירייה פונים לציבור ומבקשים מהתושבים שיש בשטחם הפרטי עצי דקל עצי קוקוס ועצי דקל וושינגטוניה לפנות למזכירות אגף שפ"ע . במדיה וימצאו עצים נגועים באגף יבצעו הזרקה, בה קודחים בתחתית הגזע, מזרימים את החומר הכימי לגזע, והוא נשאב ע"י העץ עצמו כלפי מעלה.

 חדקונית הדקל

 חדקונית הדקל