מתרגלים בחירום

מנהלי המכלולים בעירייה ערכו תרגיל חרום באמצעות מערכת שוע"ל של פיקוד העורף


חברי ועדת משק לשעת חירום (מל"ח ) וראשי המכלולים עברו אימון רשותי תרגולי וקיימו בשבוע שעבר במרכז ההפעלה באגף הביטחון תרגיל שנועד לבחון את מערך החירום שבתחום אחריותם, לוודא שכל איש יודע את תפקידו וכל זאת תוך ניסיון ראשוני לעבוד עם מערכת שוע"ל (שליטה ובקרה בעורף הלאומי).

על הכנת הרשות לתרגיל עבד במקצועיות ובהצלחה רבה מוטי גלנטי, סגן מנהל אגף הביטחון ומנהל המוקד, בשיתוף נציגי מערכת שוע"ל.

מערכת שוע"ל הינה מערכת הפעלה שפותחה על ידי פיקוד העורף לאור לקחים מצוק איתן וממערכות לחימה קודמות, במטרה לייצר מנגנון ניהולי מסונכרן ומתואם בין כל מי שנושא תפקיד בחירום. באמצעות השוע"ל ניתן לבנות מהר את תמונת המצב, לחלק משימות, להציע פתרונות ומענים למצבים משתנים, לתאר ולתעד את כל הפעילות ברשת ולבסוף, לשחזר את התפקוד על מנת להפיק לקחים ולשפר את יכולות התגובה.

בתרגיל נטלו חלק נציגי הרשות: מטה מל"ח, מנכ"ל העירייה, שמוליק חנוך, אשר ניהל את האימון, מנהל אגף הביטחון, נועם הרוש, מפקד היקל"ר, סא"ל במיל' אבי עופרי, ראשי המכלולים, כוח עזר וכל אגף הביטחון העירוני, אשר היו צריכים להתמודד עם תרחיש תרגולי של ירי טילים, עם כל המשמעויות בשטח ועם ההשלכות על התפקוד היומיומי ברמה העירונית.

האתגר הפעם היה גדול ומורכב יותר שכן התרחיש בתרגיל אילץ את המשתתפים להתמודד לכאורה עם ירי מאסיבי של טילים שפגעו בכמה זירות בו זמנית וזרעו הרס ופגיעות בנפש. התרגיל דימה מציאות שבמהלכה "נולדים" אירועים נוספים ואשר הביאו להפסקות ממושכות של מים וחשמל המשפיעות הן על החוסן הקהילתי והן על התפקוד הרשותי.

בסיכום התרגיל זכתה מעלה אדומים לציונים גבוהים ולחוות דעת אוהדות על היכולת שלה להתמודד עם מצבי החירום. גם המשתתפים בתרגיל הביעו שביעות רצון מהיתרונות של מערכת השוע"ל החדשה ומהיכולת שלה בניהול מערכת מורכבת ואינטנסיבית המאפיינים אירועי חירום.

בחודש הבא יתקיים תרגיל משמעותי חשוב נוסף שיתבסס על תפעול מערכת שוע"ל.

מנכ"ל העירייה, שמוליק חנוך, שיבח את עבודת המכלולים שהם לב לבה של המערכת התפעולית בעת חירום, ואת כל גופי החירום שמלווים אותנו כל השנה. חנוך ביקש מכולם להמשיך לשפר את היכולות על מנת לתת לתושבים מענים נכונים ותחושת ביטחון המחזקת את החוסן הקהילתי.

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "עיריית מעלה אדומים מהווה את לבנת היסוד להפעלת המאמצים השונים, בהם: חילוץ, טיפול באוכלוסייה והספקת שירותים חיוניים כגון מים ומזון. העירייה היא הסמכות השלטונית אשר מקיימת מגע יומיומי עם האוכלוסייה ומספקת לה את מרבית השירותים הציבוריים. על כן מהווה עיריית מעלה אדומים כתובת כמעט לכל עניין ונושא המטרידים את התושב, וטבעי שהרשות תידרש ביתר שאת בשעת חירום, לענות לצפיות ולדרישות תושביה. אנו עושים את כל הנדרש וערוכים ומוכנים היטב לכל תרחיש".