שיגור ישיר לחלל

תלמידים מהרב תחומי עמל דקל וילנאי, הרב תחומי עמל חלל ותעופה ואמי"ת איתן - בנו לוויין ושיגרו אותו לחלל


 

אירוע ראשון וייחודי מסוגו בעולם התקיים בשבוע שעבר. אחרי עבודה מאומצת של שלוש שנים, שוגרו לחלל שמונה לוויינים שתוכננו, פותחו ונבנו על ידי תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ, בהם גם נבחרת תלמידים ממעלה אדומים. השיגור לחלל התקיים ביום חמישי שעבר, כשהלוויינים שוגרו על גבי משגר פאלקון של חברת SPACEX מאתר השיגור של נאס"א בפלורידה שבארצות הברית, והתלמידים צפו בשיגור בשידור ישיר מטקס מכובד שנערך בהרצליה.

באירוע המרכזי שהתקיים ב"היכל בעיר" בהרצליה השתתפו: שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית, ראשי הרשויות, המרכז למדעים הרצליה שליוו מקצועית את הקבוצות, הרכזים, המדריכים וכמובן, התלמידים והתלמידות שהשתתפו בפרויקט.

את פרויקט תבל (תלמידים בונים לוויינים) יזמה ומובילה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, וזו פעם הראשונה בעולם שמשוגרים בו-בזמן לחלל שמונה לוויינים שנבנו על ידי תלמידים ותלמידות.

בפרויקט השתתפו שמונה צוותים של תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ: שער הנגב, אופקים, ירוחם, טייבה, נצרת, גבעת שמואל, קריית אתא ומעלה אדומים.

התלמידים ממעלה אדומים שהשתתפו בתוכנית ובנו את הלוויין לומדים בשלושה בתי ספר בעיר: הרב תחומי עמל דקל וילנאי, אמי"ת איתן והרב תחומי עמל חלל ותעופה. את התלמידים ליוו המנחים – אבי עמיצור, יצחק לוינסון ונעם פסטרנק, מנהלת אשכול הפיס למדעים ואומנויות – אירמה בן משה, ומנהלי בתי הספר – שמעון אש, דינה זייצב ודניאל בארי. הפרויקט לווה על ידי אגף החינוך, מחוז ירושלים של משרד החינוך, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והסוכנות לחלל.

התכנית התקיימה שלוש שנים, כאשר כבר בשנה הראשונה התלמידים למדו את נושאי  החלל, מסלולי לוויינים, סוגי לוויינים, שיגור החללית "בראשית", מערכות תקשורת ומחשוב, תקשורת לוויינים, פיזיקה, חשמל, תכנות ועוד.

בשנה השנייה הוקם באשכול הפיס "חדר נקי" שאפשר לתלמידים לבנות את הלוויין ברמה הנדרשת. חדר נקי הוא חדר שבו מתקיימים תנאים נאותים לעבודה בחלל: אין בו אבק ואין בו חשמל סטטי. נכנסים אליו רק אחרי שלובשים ביגוד מתאים - חלוק, כובע, כפפות לידיים וכפפות לנעליים. בחדר הנקי צריכה להיות כל הזמן טמפרטורה מדויקת ולחות מתאימה, ובו התלמידים בנו את הלוויין ותיעדו את התהליך.

בשנה השלישית הייתה התמקדות בכתיבת קוד התכנות ללוין ובדיקתו הרצתו על גבי לוויין מקומי, ולמרות הקורונה נמשך התהליך באופן רציף והתלמידים הצליחו לעמוד ביעדים.

בין הסגרים נסעו התלמידים לאוניברסיטת תל אביב, שם הלוויין שבנו עבר את כל הבדיקות בהצלחה, כולל: בחינות הרעדה, בדיקות עומסים ולחצים ועוד.

התוכנית אפשרה לתלמידים להכיר מקרוב ולהתנסות בעבודה מקצועית בעולם החלל החדש. מעבר לשיגור הלווין, פרויקט תבל משמש גם לתשתית לקידום ההתמחות בתחומי החלל בחטיבה עליונה, ומעודד תלמידים ותלמידות להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל, (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי חלל בפרט.

ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, בני כשריאל, מודה לכל השותפים והעוסקים בתכנית תבל, מברך ואומר כי "תוכנית תב"ל היא תוכנית חינוכית מדעית פורצת דרך ברמה העולמית. מעלה אדומים ניצבת בחוד החנית של קהילת החלל העולמית. אנחנו נמשיך לשתף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית ולהרחיב את החינוך בנושא החלל בכל מסגרות החינוך בעיר, נמשיך להשקיע את מירב המשאבים לחינוך ילדינו ולהצלחתם בכל תחומי החיים".