כולנו בסירה אחת

בשבוע שעבר הסתיימה פעילותה של "כולנו בסירה אחת", קבוצת בני משפחה מטפלים


בשבוע שעבר הסתיימה פעילות קבוצת בני משפחה מטפלים "כולנו בסירה אחת", קבוצה לבני משפחה המטפלים באזרח ותיק, רובם ילדים המטפלים בהוריהם או בנות זוג המטפלות בבן זוגם.

הקבוצה נפגשת אחת לשבוע על מנת ללמוד יחד איך להתמודד עם האתגרים שבטיפול באדם המבוגר החולה, על כל ההיבטים הכרוכים בכך.

לדאבוננו, אף אחד לא מכין אותנו במהלך החיים איך להיות מטפל עיקרי. לא מכינים אותנו לשלב בו נצטרך לשלב בחיינו, העמוסים בלאו הכי, גם טיפול באדם מבוגר קרוב.

הקושי, העומס והניסיון להספיק הכל גם בחיי השגרה הפרטיים, במשפחה הגרעינית שלי, בעבודה וגם בביתו של בן המשפחה - גורם לתסכול, לבלבול, לחוסר אונים, לעייפות מתמדת, ולצד כל זה גם לסיפוק רב.

במהלך מפגשי הקבוצה ניסו לחשוב איך אפשר להקל על חיי בן המשפחה המטפל וכן ללמוד כיצד להגיב בצורה יעילה ואפקטיבית יותר כלפי הצרכים של החולה.

המפגשים נתנו מקום בו יכלו בני המשפחה להתכנס ולדבר, לשתף בנחת את חברי הקבוצה שמבינים ויודעים בדיוק איפה הם נמצאים, ממה נובעות ההתלבטויות ומה הם הצרכים שלהם עצמם שצריכים לקבל מענה והתייחסות אף הם.

הקבוצה נתנה מקום להתייעץ עם אנשים החווים את אותן סיטואציות ואפשרה ללמוד אחד מהשני.

בקבוצה יכלו החברים להרגיש שמותר ואפשר להביע גם תסכול, כעס וחוסר אונים מהטיפול, מהמטופל, מהסביבה הקרובה (בבית, בעבודה) שלא תמיד מבינים מה באמת עובר על המטפל העיקרי.

במהלך המפגשים שוחחו גם על הזכויות של המטופל ושל המטפל העיקרי, על הצורך בעזרה והדרך לבקש עזרה והבנה מהאנשים הקרובים.

החברים למדו שיש צורך בגמישות ויצירתיות בזמן הטיפול באדם המבוגר ושאין מתכון אחד שמתאים לכולם. כל מקרה וכל סיטואציה זקוקים לפתרון אחר ולכן יש צורך ביצירתיות וביכולת לזרום עם המצב כדי להמשיך הלאה. כמובן שלצורך כך היכולת להתייעץ והכרות עם אנשי מקצוע רלוונטיים להתייעצות הם לפעמים קריטיים.

עם כל הקושי, ניכר שחברי הקבוצה מרגישים שהטיפול באדם המבוגר הוא אתגר מספק. מדובר בנתינה שאין דומה לה וזו זכות כילדים לטפל בהורים וכבני משפחה ביקרים לנו.

במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז קם השרות לבני משפחה מטפלים באזרח ותיק בעיר באגף הרווחה והשירותים החברתיים באחריותה של העו"ס דבי בריטברד, התקיימו פעילויות שונות ומספר קבוצות (בעברית ובאנגלית), כאשר כמה מהם הונחו בהנחיה משותפת עם ליסה מרכוס, יועצת גרנטולוגית מוסמכת.

עבודת הצוות אפשרה לחברי הקבוצה להרגיש שיש אוזן קשבת מקצועית שיכלה להכיל, לתמוך ולייעץ כדי לגייס כוחות ולהמשיך בטיפול נאות.

במהלך השנה הקרובה תתקיים פעילות דומה בשפות הרוסית והאמהרית.

השרות ניתן לכלל האוכלוסייה בחינם. עיריית מעלה אדומים ואגף הרווחה פונים לכל מי שמטפל בבן משפחה מבוגר לפנות, לקבל עזרה, כלים ותמיכה.