תחרות אדריכלים

לראשונה בעיר, משרד השיכון והבינוי, עיריית מעלה אדומים והתאחדות האדריכלים הכריזו על תחרות אדריכלים פומבית לתכנון קמפוס חינוכי ברכס "חלל ותעופה" בעיר


לראשונה בעיר, משרד השיכון והבינוי, עיריית מעלה אדומים והתאחדות האדריכלים הכריזו על תחרות אדריכלים פומבית לתכנון קמפוס חינוכי ברכס "חלל ותעופה" בעיר.

הקמפוס ייבנה על שטח של כ-126 דונם ברכס "תעופה וחלל", שלוחת רכס הממוקמת בטופוגרפיה תלולה בין שתי ואדיות בקצה הדרום מזרחי של השכונה, בגבול הצופה למדבר יהודה. התכנון יכלול רצף של מוסדות חינוך, בניהם בית ספר יסודי, בית ספר למחוננים, בית ספר על יסודי, מכינה קדם צבאית, אמפיתיאטרון, תשתיות שטח שיאפשרו גישה תחבורתית, רצף צירי הליכה ושטחים פתוחים מגוננים, מגרשי ספורט, חיבור ושילוב נופי יצירתי עם השטחים הפתוחים הטבעיים, המדרונות והוואדיות הצמודים לרכס.

כיום בנוי בשטח הרכס בית הספר הרב תחומי עמל תעופה וחלל, הכולל גם מצפה כוכבים שאותו יש לשלב במסגרת הקמפוס המתוכנן. כמו כן ישולב בתכנון אתר החווה החקלאית הלימודית המתוכנן, שיכלול מבנה כיתות לימוד, טרסות חקלאיות ושטחי גידול, וחממה (קיימת) באזור הכניסה לרכס.

התחרות מיועדת לאדריכלים רשומים ורשויים, כאשר במקביל ינוהל גם מסלול נפרד לסטודנטים לאדריכלות הלומדים במוסד אקדמי מוכר.

לזוכים בתחרות יינתנו פרסים בסך של 120,000 שקלים, כאשר האדריכלים שייבחרו למקום הראשון יקבלו פרס כספי בסך 45,000 שקלים, פרס שני 30,000 שקלים, פרס שלישי 15,000 שקלים, שני ציונים לשבח 5000 שקלים כל אחד. במסלול הסטודנטים הזוכה במקום הראשון יקבל פרס בסך 20,000 שקלים.

אדר' דוד נופר ישמש כיו"ר חבר השופטים, ועל חבר השופטים נמנים: אדר' נוף ברברה אהרונסון, דר' ערן זילברמן, אדר' מתי קונס, אדר' אילון ברנהרד, אדריכל מחוז ירושלים במשרד השיכון והבינוי, אילנית שושני ממשרד החינוך, קובי לוי, מהנדס העיר מעלה אדומים, אדריכל העיר, הראל הורוביץ, מנהל אגף החינוך, ואדר' אריה גונן, מזכיר חבר השופטים.

עיריית מעלה אדומים מאמינה בטיפוח מערכת חינוך המקנה לכל תלמיד מענה אישי ומעודדת אותו לגדול ולהפוך לבוגר ערכי, סקרן, עצמאי ותורם לקהילה ולמדינה. הקמפוס החינוכי המתוכנן יביא לידי ביטוי עקרונות אלה גם באמצעות בניית מוקד חינוכי עירוני, שיבטא גישה זו דרך בינוי חדשני ופורץ גבולות.

ארנה אנג'ל, יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל, אומרת כי "תחרויות אדריכלים הן הדרך הנכונה עבור רשויות מקומיות לייצר מבנים אייקוניים עם איכות תכנון גבוהה ופורצת דרך בהשוואה למכרזים בהם התכנון הזול זוכה. התחרות מאפשרת גם לאדריכלים צעירים להתמודד, ומייצרת הזדמנות לחשיפת כישרונות חדשים בענף. פתיחת התחרות גם לסטודנטים לאדריכלות תאפשר לדור הבא של האדריכלים בישראל להתמודד עם אתגרי התכנון ותהפוך אותם לאדריכלים טובים יותר. אני קוראת לאדריכלים להתמודד בתחרות ויחד עם עיריית מעלה אדומים לייצר תכנון איכותי של קמפוס חינוכי ייחודי".

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "מטרתה של התחרות היא תכנון קמפוס חינוכי ברוח עקרונות החינוך במאה ה-21, בהתאמה לנוף המדברי המהמם ולטופוגרפיה המיוחדת של הרכס. הקמפוס ישלב מוסדות חינוך שונים ומגוונים, במערך היוצר סינרגיה בין מרכיביו הבנויים והנופיים ומעודד שימושים משותפים במרחבי הקמפוס  הפתוחים ומתקניו. זוהי הזדמנות מאתגרת עבור העיר ועבור המתכננים להציע מחשבה מקורית, הן פדגוגית והן אדריכלית, עיצובית ונופית, ליצירת קמפוס חדשני ומוקד משמעותי למצוינות חינוכית בעיר. אני שמח מאוד על שיתוף הפעולה הפורה עם עמותת האדריכלים ומזמין את כל אנשי המקצוע להיות שותפים איתנו לחזון ולעשייה".

את ההצעות יש להגיש עד 2.2.2023, כאשר בתאריך 9.11.2022 ייערך סיור באתר